0
back
 

diskuze k tématu: Zaslepení EGR ventilu u 1.6 HDi

category of topic classification: poradna, technické dotazy
KarelH
number of posts35
date of registration17.04.2022
Saturday 14.01.2023 14:33, Zaslepení EGR ventilu u 1.6 HDi
Dobrý den, mám CITROEN C5 1.6 HDi DPF s nájezdem 335 000 km. Již asi ve 240 000 km se začaly objevovat problémy s EGR ventilem. Dle servisu se ale EGR ventil zasekl v takové poloze, že to nevadí, tak jsem to až do dnešních dnů neřešil. Teď se ale začaly vyskytovat problémy. Motor je na volnoběh rozklepaný a při vyšším zatížení hlásí depolution system faulty + v diagnostice je chybový kód P0409, což znamená špatný EGR ventil. Sání je kompletně zakarbonované, čistil jsem ho již 2x v posledních 40 000 km a pořád obrovské usazeniny.

Moje otázka tedy je, jestli raději koupit nový EGR ventil, nebo ten starý nechat zaslepit a softwarově ho deaktivovat. Slyšel jsem, že by měla klesnou spotřeba, motor by se měl zklidnit a celkově by to měla být pro motor značná úleva. Samozřejmě počítám s veškerými riziky ohledně emisí.
respond
KoobaS
number of posts1040
date of registration23.04.2014
Monday 16.01.2023 11:16, RE: Zaslepení EGR ventilu u 1.6 HDi
citation:
reakce na: KarelH, 14.01.2023 14:33 (Dobrý den, mám CITROEN C5 1.6 ...)


Chápu to správně, že se jezdilo téměř 100 000km se zaseknutým pootevřeným egr ventilem?

Pokud ano, tak v moc dobré kondici pravděpodobně nebude ani filtr pevných částic. Nejlepším řešením je koupě a instalace nového a funčního egru a vyčištění sání.
Při softwarovém odstranění egr to může mít špatný vliv na filtr pevných částic...
respond
KarelH
number of posts35
date of registration17.04.2022
Monday 16.01.2023 16:23, RE: RE: Zaslepení EGR ventilu u 1.6 HDi
citation:
reakce na: KoobaS, 16.01.2023 11:16 (Chápu to správně, že se jezdil ...)

Chápete to naprosto správně, skutečně auto jezdilo minimálně 80 000 km se zaseknutým EGR ventilem. Auto nebylo moje, ale bylo v rodině, takže vím, co se kdy měnilo a co bylo za problémy.

Teď jsem mluvil s mechanikem přímo od Citroenu a řekl mi, že to zaslepení není špatná věc.
Samozřejmě mi také řekl, že kdyby měl mluvit jako CITROEN mechanik, tak mi řekne, že nic jiného než nový EGR neexistuje, ale prý má se zaslepením dobré zkušenosti a hlavně to ten motor zklidní a nebude tolik karbonovat, což je u 1.6 HDi obecně problém kvůli malé olejové náplni.

Že prý mi tam dá klidně nový EGR, ale prý zaslepení tomu motoru dost pomůže a na DPF to bude mít minimální vliv, jen prý počítat s tím, že bude trvat o pár minut déle než se motor zahřeje, protože teplé spaliny nepůjdou zpět do chladiče výfukových plynů.

Nefunkčnost EGR jsem primárně poznat na rychlé degradaci oleje, prakticky po 10 km byl olej kompletně černý, s funkčním EGR ventilem byl olej relativně průhledný i po třeba 5 000 km.

Spíše mě zajímá názor lidí, co se zaslepením nějakou zkušenost mají, jak jim to třeba funguje po delším nájezdu atd.
respond
KoobaS
number of posts1040
date of registration23.04.2014
Tuesday 17.01.2023 09:00, RE: RE: RE: Zaslepení EGR ventilu u 1.6 HDi
citation:
reakce na: KarelH, 16.01.2023 16:23 (Chápete to naprosto správně, s ...)


Moje zkušenost je pouze zprostředkovaná a nikoliv osobní a navíc z jiných značek. Primárně z motorů jtd od fiatu. Tam je třeba při zaslepení a softwarovém vymazání řešit i filtr pevných částic.

Osobně jsem spíš zastáncem toho, když v autě vše funguje tak jak má, ale pokud to tak dlouho jezdilo se zaseknutým EGRem, tak zaslepení a softwarové vymazání autu rozhodně prospěje. Pokud to "posvětil" i mechanik Citroenu s tím, že to filtru nebude vadit, tak to může být schůdná cesta.
Ještě pro zajímavost, jakou Euronormu tohle konkrétní auto plní?
respond
KarelH
number of posts35
date of registration17.04.2022
Tuesday 17.01.2023 21:29, RE: RE: RE: RE: Zaslepení EGR ventilu u 1.6 HDi
citation:
reakce na: KoobaS, 17.01.2023 09:00 (Moje zkušenost je pouze zprost ...)

EGR je aktuálně KO a motor jde nastartovat, ale svítí kontrolka motoru a hlavně motor hrozně obtížně startuje, jako snad ještě nestartoval a hlavní problém je, že auto absolutně nejede, ale takovým způsobem, že pomalu neudrží ani volnoběh a nevytočí se na více jak 1500 ot./min, takže oprava bude nutná v každém případě.

Spíše mi šlo o to, jestli zaslepit, nebo nový EGR.

Emise jsou v tomto případě druhořadé, protože když se v diagnostice EGR deaktivuje, tak to na emisích projde.

S vykucháním DPF by to nešlo, to ani nemám v plánu, ale ten EGR ucpává sání + zničí olej během pár stovek km.

Soused s 2.0 HDi měl stejný problém s EGR, nechal ho zaslepit a kromě toho, že se motor zklidnil, tak olej má relativně čistý i po několika tisících km.

Jinak motor by měl splňovat emisní normu EURO 4.
respond
KoobaS
number of posts1040
date of registration23.04.2014
Wednesday 18.01.2023 10:11, RE: RE: RE: RE: RE: Zaslepení EGR ventilu u 1.6 HDi
citation:
reakce na: KarelH, 17.01.2023 21:29 (EGR je aktuálně KO a motor jde ...)


Jak jsem psal dřív, já bych dal nový EGR a udržoval ho funkční.
To, že auto nestartuje a nejede může být způsobeno tím, že je sání plné bordelu. To, že se sání rychle plní bordelem je taky dáno tím, že byl egr zaseknutý v otevřené/polootevřené poloze.
S výmenou toho egru bych doporučil pořádně vyčistit sání a olejovou dekarbonizaci od bg. Jestli ten nový egr zaslepit a vyřadit je dotaz na někoho kdo se těch motorech opravdu vyzná. Z toho co jsem pochytil na ford fóru má 1,6hdi nedostatků hodně, ale egr se mezi ně úplně neřadí...
respond
KarelH
number of posts35
date of registration17.04.2022
Wednesday 18.01.2023 10:19, RE: RE: RE: RE: RE: RE: Zaslepení EGR ventilu u 1.6 HDi
citation:
reakce na: KoobaS, 18.01.2023 10:11 (Jak jsem psal dřív, já bych da ...)


Už mám koupený kompletní dekarbonizační kit od BG pro naftové motory + engine purge BG 120.
S EGR ventilem mi v servisu vymění i olejovou vanu za inovovanou (s rovným dnem) + nové sání oleje, takže velká část problému bude vyřešena.

Jinak ano, to že auto startuje velmi obtížně je způsobeno úplným otevřením EGR ventilu (motor se dusí). Po výměně EGRu to zase bude OK.
respond
KoobaS
number of posts1040
date of registration23.04.2014
Wednesday 18.01.2023 11:26, RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Zaslepení EGR ventilu u 1.6 HDi
citation:
reakce na: KarelH, 18.01.2023 10:19 (Už mám koupený kompletní dekar ...)


To je naprosto ideální. V tom případě bych já dal novej egr, nic s ním nedělal a třeba po 10tkm zkontroloval, jak vypadá sání, olej apod. Podle toho bych začal uvažovat o zaslpení.
respond
KarelH
number of posts35
date of registration17.04.2022
Thursday 19.01.2023 20:33, RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Zaslepení EGR ventilu u 1.6 HDi
citation:
reakce na: KoobaS, 18.01.2023 11:26 (To je naprosto ideální. V tom ...)


Bohužel vzhledem k tomu, že je zde EGR řešen ještě po staru, tak spaliny před vstupem do EGR neprochází přes DPF a tak jde veškerý bordel do saní. Koncern VW to měl vyřešené lépe, tady bohužel.

Proto jsem také uvažoval o zaslepení. Ten olej degradoval poměrně rychle i když byl ještě EGR funkční, zejména tedy ve městě, kdy je to pořád brzda-semafor-plyn, takže olej po 6 000 km zralý na výměnu.

Určitě do auta dám EGR nový, aby byl klid od elektroniky, ale to zaslepení mě pořád láká, už jen z důvodu, že by motor měl poté vydržet déle a měl by být pružnější v nižších otáčkách (ne že by to byl nějaký lenoch).
respond
KarelH
number of posts35
date of registration17.04.2022
Friday 03.02.2023 23:07, Zkušenost se zaslepením
Tak jsem si nechal v servisu vyměnit EGR ventil za originál od VALEO (2960 Kč) a ihned mi ho i zaslepili + jsem udělal kompletní dekarbonizaci olejového prostoru a dal jsem čistící aditivum do nafty a naprosto parádní.

Olej mám i po 2 000 km stále relativně čistý, olej vůbec nemizí, před dekarbonizací motor žral cca 0,8 l/10000 km a nyní na měrce naprosto stejné hodnoty, pecka.

Také se mi významně snížila spotřeba, před úpravou a dekarbonizací jsem ve městě jezdil za 8,5 l/100 km, nyní jezdím za 6,3 l/100 km, na okreskách před úpravou 5l/100 km, po úpravě 3,9 l/100 km + se motor výrazně zklidnil a kupodivu se i rychleji ohřívá.

Motor jde nyní krásně zlehka do otáček, rozdíl spatřuji zejména ve vyšších otáčkách (od 2500 ot./min nahoru), kdy je motor daleko živější.

Nevím, co má na svědomí zaslepení a co dekarbonizace, ale každopádně to byl servis, který mohu maximálně doporučit.

Softwarová deaktivace vzhledem k tomu, že se dal nový EGR nebyla potřeba, nastavení škrtící klapky se samo upravilo, servisní hláška se mi za celých 2 000 km nerozsvítila ani jednou a diagnostika je bez chyb.

Jinak při vypouštění oleje po dekarbonizaci vytekl pěkný hnus a to i po 2. fázi dekarbonizace, pokaždé naprosto špinavý olej.
respond


Copyright © EBM system k.s., 2005 – 2024, all rights reserved.