nicco posted by:
Chtel bych se zeptat ohledne motoru 1.4Turbo v Astre J. Je to neprimovstrikovy motor s turbem Garett s wastegate (asi ovladany podtlakem) (a asi s pevnymi lopatkami). Turbo je mazano olejem, ktery se ochlazuje ve vymeniku voda olej (kostka). Vodni pumpa ale neni elektricka a je pohanena klinovym remenem za chodu motoru. Po vypnuti motoru se uz tedy olej neochlazuje. Jezdim s autem kazdy den, spis kratsi trasy po meste. Jde mi o dochlazovani turba po jizde. Ma to smysl, je to potreba i po mestske jizde klidnym stylem? Chtel bych zabranit spekani oleje v trubce mazani turba a jejimu naslednimu ucpani. Snesou takovy princip chlazeni loziska v dlouhodobem horizontu? Nebo jedina moznost je menit casteji olej a dochalazovat jenom po dalnicni jizde? Napr TSI motry maji elektricke cerpadlo, ktere dochlazuje olej par minut i po vypnuti motoru.
Myslím, že otázka chlazení je trochu irelevantní. Vodní čerpadlo Ti sice běžet může, ale olejové stojí, takže sice chladíš olej nebo co v chladiči, ale do turbíny Ti nedoteče, takže takjaktak nechladíš nic důležitého. Častější měnění oleje u turbomotorů rozhodně není od věci, ale při potrzích po městě, než se vymotáš při parkování, tak je dochlazeno a dotočeno. Na dálnici je to horší v tom, že jedeš na 2/3 - 3/4 výkonu a pak přijedeš na parkoviště a ihned můžeš zhasnout motor a nejenže turbínu nedochladíš, ale může se ještě setrvačností dotáčet nasuchu, což je ještě horší.