0
back
 

diskuze k tématu: Klimatizace (manuální vs automatická)

category of topic classification: poradna, technické dotazy, typ vozidla, osobní
Marek24
number of posts35
date of registration18.10.2015
Tuesday 08.03.2016 12:28, Klimatizace (manuální vs automatická)
Zdravím, rád bych tady trochu rozvinul téma klimatizace, a to především, zda se vyplatí investovat do automatický, nebo stačí manuální. Jelikož mám auto staré 15 let, kde je manuální klima, určitě se její funkčnost za ty roky u nových aut zlepšila. V zimě nemám problém být v autě v triku, manuální klima spolehlivě ohřeje interiér, navíc absolutně bezúdržbová věc. V létě (hlavně vloni), tak tam se nechytala ani náhodou a opravdu jsem trpěl. Úplně nerozumím tomu, jak to přesně funguje, ale manuální klima je snad jen větrák, který přivádí protivítr, ne? Proč se tomu tedy říká klimatizace, když je to jen větrák?

Jak jsou na tom manuální klimatizace v dnešní době? Stále fungují na stejném principu a stále mají stejné problémy, nebo je to již úplně o něčem jiném a jediný rozdíl oproti automatické (digitální) je rozdíl v tom, že se tam nedá nastavit přesná teplota tlačítkem?

Některé automobilky si za automatickou klimu účtují doslova pakatel, jiné to však mají v rámci paketu, kde jsou i nepotřebné věci a pak je ten příplatek opravdu velký.

Děkuji za vaše komentáře.
respond
nahlásit
Zdeny60
number of posts1249
date of registration08.09.2009
Tuesday 08.03.2016 12:50, Trochu jinak
Základem každé klimatizace je kompresor a příslušný obvod, který se stará o to, aby snížil telotu vzduchu pod teplotu okolí. Tohle jen větrák nezvládne. Tudíž, hovoříme li o klimatizaci, libo zdali auto nebo manuální, vždy musí jít o tento obvod s kompresorem, výměníkem, expandérem atd...Toto je stejné u obou typů. Tozdíl je, jak nastavuješ a zejména reguluješ tepltu v autě. Tak klima manuální pracuje na principu ručního směšování vzduchu neochlazeného, který se přimíchíví do vzduchu ochlazeného v nějakém poměru. Klima v tomto provedení pracuje tak, že obvod chlazení vzduchu pracuje v režimi ON/OFF. Tzn, pracuje na maximum a to do té doby, než je třeba odmrazit výměník. Pak se kompresor vypne, odmrazí se a znovu zapne. Výslednou telotu nastavuejš RUČNĚ klolečkem TOPENÍ, tzn, do ledového vuduichu přimícháváš ručně vzduch předehřátý topným systémem. Tuto funcki znázorňují jakési pseudostupně na točítku topení. Máš tam např. 18-20-22-24 stupňů. U automatické klimy je princip chlazení zcela totožný, ale poměr teplého vzdhcu za tebé zastává regulační obvod, který pracuje na principu set-pointu teploty. je ovládán nějakým kontrolérem a ty mu jen řekneš (přes nastavení teploty na digitálím ovládání - "drž např. 22°C) Zbytek dělá atomaticky sám a ta teplota je opravdu 22°C. U aut bez kompresoru (tedy bez chlazení) můžeš vnitřní teplotu v autě snížit jen za předpokladu, že venkovní vzduch je chladnější, než uvnitř. Opačne ne. Klima automatická má ještě další funkce, např. duální si zvláště směšuje studený vzduch s teplým na každou stranu auta samostatně, nebo 4-zonová navíc pro zadní sedadla a td.

To, že klima v létě nechladí, je důsledek ztráty chladiva (netěsnosti se dají diagnostikovat pomocí markerů) nebo nefunguje spojka kompresoru (tedy se nesepne) a jiné příčiny.
respond
nahlásit
David V
number of posts2075
date of registration16.05.2007
Tuesday 08.03.2016 12:56, Klimatizace
Klimatizací se obecně myslí zařízení, které umí ochlazovat vzduch, takže jen větrák nestačí. V autě musí být instalován chladicí okruh, obdoba toho, co je v ledničce. Princip popisuju v jednom ze svých článků.http://www.tipcars.com/magazin-skoda-octavia-jak-na-nefunkcni-klimatizaci-5173.html
Manuální klimatizace dodává uživatelem definované množství vzduchu a jeho teplotu (nastavím ventilátor a teplotu), zatímco automatická postupuje podle programu a udržuje teplotu nastavenou pro interiér, tedy po nastartování se snaží nejdříve prostor zrychleně vychladit/vytopit a poté teplotu udržuje. Uživatel se nestará o ventilátor ani nemůže ovlivnit teplotu vstupujícího vzduchu. Autoklima obsahuje navíc teplotní čidla a řídicí jednotku, zatímco manuál ne.
Pokud v létě klima "nestíhala", pak je třeba ji nechat zkontrolovat, případně naplnit a je lhostejné, jestli je automatická nebo manuální. Když je málo chladiva, tak je její účinnost prostě nízká.
respond
nahlásit
PetrT
number of posts1076
date of registration24.05.2009
Tuesday 08.03.2016 14:21, digiklima
U starých aut jako je třeba krásný Citroen CX je někdy uvedeno poloklima - auto nemá kompresor, ale dokáže v zimě automaticky regulovat topení. V létě se snaží o totéž , ale logicky to moc nefunguje.

U automatů ne každý funguje stejně dobře. Tohle má výborně zmáknutý koncern, at už má na něj každý názor jakýkoliv. Climatronic i v prvních verzích je výborný, automat třeba u i30 první generace fungoval jak manuál s displejem.
Před Climatronicem byl digitál výsada luxusních aut - pamatuju jak jsem zíral u Mercedesu 140 mamut na ty malilinkaté displeje s teplotou. Furt jsem s tím točil jak malej kluk. Když jsem loni kupoval Caddy auto bez duální klima se nedalo sehnat - u dvoumístné dodávky celkem k pobavení.
Nevýhoda digiklima je dle mě to že když se podělá ovládání auto ani netopí hlavně v zimě neodmlží okna.

Pro pobavení - viděl jsem starou Caravelle T4 kde si majitel zabudoval do auta digitální termostat který ovládal původní manuální klimatizaci a v zimě bufíka. Kupodivu to celkem fungovalo.
respond
nahlásit


update
you watch this topic

stop watching this topic
Nahlásit nevhodný příspěvek
jméno a příjmení:
e-mail:
Toto oznámení je činěno ve smyslu čl. 16 nařízení EU č. 2022/2065, o jednotném trhu digitálních služeb a o změně směrnice 2000/31/ES (DSA).
Oznámení podávám, protože se domnívám, že příspěvek:
porušuje obecně závazný právní předpis
porušuje Všeobecné obchodní podmínky internetových stránek tipcars.com
Odesláním tohoto oznámení potvrzuji, že se v dobré víře domnívám, že informace a tvrzení v něm obsažené jsou přesné a úplné.


Copyright © EBM system k.s., 2005 – 2025, all rights reserved.