0
back
 

diskuze k tématu: Zimní pneu v létě?

category of topic classification: poradna, pneu a disky, typ vozidla, osobní
anonymous
number of posts-
date of registration-
Monday 11.05.2015 08:53, Zimní pneu v létě?
Přeji dobrý den,

rád bych se zeptal na takzvané dojíždění zimních pneumatik v letním období. Každému se občas stane, že zimní pneu již zestárne a je potřeba koupit novou. Její povolená hloubka dezénu také již nemusí vyhovovat v zimě, ale v letním období je ještě vyhovující. Lze na takové pneumatice jezdit v létě? A s jakým omezením?
Jak je to s rychlostním indexem? V zimě mohu použít pneu s nižším indexem, pokud to bude vyznačeno v zorném poli řidiče nálepkou. Mohu to udělat stejně se zimní pneumatikou i v létě. U letních pneu to pokud vím možné není.
Děkuji za odpověď Michal
respond
nahlásit
Kohout Pavel
number of posts65
date of registration28.11.2013
Monday 11.05.2015 10:17, Zimní pneu v létě
S jakým ročním rozpočtem uvažujete při provozu auta, že Vás spasí dojet zimní pneu v létě? Pokud jezdíte někde kolem komína starým Favoritem, tak proč ne, ale pokud najezdíte více km za rok, jezdíte rychle po dálnici atd., tak bych zimní pneu v létě nedojížděl a raději bych je vyhodil. O tom, jak se při vysokých teplotách chová zimní pneu už bylo napsáno dost a můžete si to i sám vyzkoušet, jak auto na zimních pneu v létě "sedí"...
respond
nahlásit
David V
number of posts2075
date of registration16.05.2007
Monday 11.05.2015 10:47, Záleží na okolnostech
Zimní pneu v létě se určitě dá dojet, ale musí se tomu přizpůsobit jízda nebo si její chování zejména za vysokých teplot "osahat". Rychlostní index se nijak nemění tím, že se zimní guma provozuje v létě, čili dodržovat max. rychlost dle indexu.
Zimní guma je z měkčí směsi a díky lamelkám má na suchém asfaltu horší přilnavost (existuje pár testů, které ukazují, že má horší přilnavost těméř ve všech režimech a teplotách, krom jízdy po sněhu), a proto bude mít auto horší trakci. Stejně tak budou gumy s měkčí směsí rychleji mizet.
Pokud je požadavek na jistou jízdu ve vysokých rychlostech, zimní gumy bych nedojížděl a klidně je prodal někomu pro potrhy po městě nebo mezi dědinami. Na druhou stranu při ročních nájezdech kolem 5-10 tkm je otázkou jestli mít vůbec 2 sady a nepostačí pouze zimní gumy provozované celoročně.
respond
nahlásit
driver111
number of posts528
date of registration13.03.2013
Monday 11.05.2015 11:42, zimní gumy
Já jsem toho zastáncem nikdy nebyl, ale minulý rok jsem měl 4mm zimní Goodyear ultragrip a bylo mi je líto vyhodit. Nechal jsem je na autě a jezdil s nimi celé léto a naprosto bezproblémů. Ze začátku má člověk respekt, ale postupem času mě připadalo, že to drží v zatáčkách naprosto stejně jako letní. Víc se sjížděli, malinko hůř to brzdilo. Jinak žádný problém. Mám to do práce samou zatáčku a tak jsem to docela testoval :) . Sice to pištělo, tam kde letní nepiští, ale gumy držely normálně. Takže na běžné rozumné ježdění v tom není problém. Jinak ona ta stará zimní guma stejně stvrdne, takže už to není tak měkké jako nová zimní guma. Všude se mluví o ekologii atd. a mně teda přijde docela hovadské vyhazovat gumy se 4mm, takže další zimní dojedu zase.
respond
nahlásit
PetrT
number of posts1076
date of registration24.05.2009
Monday 11.05.2015 12:45, zimáky v létě
U firemních aut dojíždíme zimáky v létě už roky a nikdy žádný problém. S dodávkou se stejně nezávodí a ve výsledku to ušetří velmi pěkné peníze. Ano, to že mi gumy vydrží o 15-20t km více beru jako úsporu, při počtu aut co mám ve firmě velmi významnou úsporu.
Jen čekám kdy to nějakého dementa právě proto napadne zakázat.
respond
nahlásit
stréc od piva
number of posts652
date of registration23.11.2007
Monday 11.05.2015 16:38, dojíždění
Zimní gumy dojíždět je volba racionálně uvažujícího člověka.
Ano,lobby gumáren,pneuservisu jasně hlásá,že kdo bude mít v létě zimní pneu,tak,že pneu budou více hučet,bude vyšší spotřeba,a budou mít horší (až nebezpečné) jízdní vlastnosti v teple.

Pokud se podíváte na testy,které tyto bláboly podporují,tak zjistíte,že ano,zimní pneumatika např.v přiválovém dešti při vyšších teplotách opravdu bude mít delší brzdnou dráhu,stejně tak o pár metru při +30,ale...

Pokud vidím,že prší,tak jedu i na letních pomaleji a přízpůsobím jízdu povětrnostním podmínkám i když mám letní gumy...ale chápu,že komerční reklama,hlásá jak je to nebezpečné..
Ano takové reklamy jsou dělané přesně pro řidiče co nepřemýšlí co se může stát,když pojedou tak a tak...
To,že guma trochu víc hučí,neřeším...přes rádio stejně takové pazvuky neregistruji.
Větší spotřeba.? Těch pár deci nikdo nepozná....

respond
nahlásit
brin
number of posts727
date of registration28.03.2011
Monday 11.05.2015 16:56, Velký rozdíl ve spotřebě
Tak třeba já mám rozdíl ve spotřebě mezi zimními a letními celkem markantní. Se zimáky s fábií zřídka najedu přes 800 km na nádrž (42 l). S letňáky se mi rozsvítila rezerva při 860 km najetých a ještě tam stovka km je. Tak ten rozdíl asi celkem bude.
respond
nahlásit
stréc od piva
number of posts652
date of registration23.11.2007
Monday 11.05.2015 16:59, RE: Velký rozdíl ve spotřebě
brin posted by:
Tak třeba já mám rozdíl ve spotřebě mezi zimními a letními celkem markantní. Se zimáky s fábií zřídka najedu přes 800 km na nádrž (42 l). S letňáky se mi rozsvítila rezerva při 860 km najetých a ještě tam stovka km je. Tak ten rozdíl asi celkem bude.


A gumy jsou stejný rozměr? někdo má na zimu 195/65/15 a na léto 225/45/17,což už pak je rozídl cca 0,5l/100 v větší ploše.

Těch 60km je celkem zanedbatelných,pokud se tedy nejednalo o naprosto identickou trasu a zatížení vozidla...
respond
nahlásit
brin
number of posts727
date of registration28.03.2011
Monday 11.05.2015 17:08, To není 6 km
To není 60 km, to je spíš 130 km... Předtím to bylo skoro do konce rezervy. Což už je dost. Ale je pravda, že já to mám tak trochu opačně (už jsem to tak koupil) a letní mám užší rozměr než zimní (já vím, hovadina...).
respond
nahlásit
PetrT
number of posts1076
date of registration24.05.2009
Monday 11.05.2015 22:04, RE: Velký rozdíl ve spotřebě
brin posted by:
Tak třeba já mám rozdíl ve spotřebě mezi zimními a letními celkem markantní. Se zimáky s fábií zřídka najedu přes 800 km na nádrž (42 l). S letňáky se mi rozsvítila rezerva při 860 km najetých a ještě tam stovka km je. Tak ten rozdíl asi celkem bude.


Vidíš, já rozdíl dle GPS knihy jízd nevidím. Jedná se o T5, Caddy a Roomster. U mě je to dáno taky tím že drtivá většina jízd je ze zakázky na zakázku po městě, občas někam dál. Tam ten rozdíl prostě neni.
U soukromého auta zase rozdíl spotřeb vyrovnává jiný rozměr pneu.

respond
nahlásit
David V
number of posts2075
date of registration16.05.2007
Monday 11.05.2015 22:10, RE: Velký rozdíl ve spotřebě
brin posted by:
Tak třeba já mám rozdíl ve spotřebě mezi zimními a letními celkem markantní. Se zimáky s fábií zřídka najedu přes 800 km na nádrž (42 l). S letňáky se mi rozsvítila rezerva při 860 km najetých a ještě tam stovka km je. Tak ten rozdíl asi celkem bude.


Hm. Já jezdím taky jen s osobákem, ale rozdíl mezi zimními a letními je marginální. Důležité podle mě je si zimní dofoukat tak, aby v nich byl dostatečný tlak i za mrazu. Já foukám na horní hranici při 0°C., což je cca +0,2 bar při nafoukání v teple pneuservisu (20°C). Tam se to může na spotřebě projevit, ale čistě rozdílným vzorkem bych čekal malý vliv.
respond
nahlásit
Petr S
number of posts1250
date of registration28.11.2008
Monday 11.05.2015 22:22, RE: Velký rozdíl ve spotřebě
brin posted by:
Tak třeba já mám rozdíl ve spotřebě mezi zimními a letními celkem markantní. Se zimáky s fábií zřídka najedu přes 800 km na nádrž (42 l). S letňáky se mi rozsvítila rezerva při 860 km najetých a ještě tam stovka km je. Tak ten rozdíl asi celkem bude.


Ono to možná souvisí i s teplotou vzduchu. Zatím jezdím na zimních (měnit za letní budu tenhle čtvrtek) a jak se otepluje, tak mi spotřeba klesá a dojezd roste. Tlak pneu průběžně kontroluju cca 1x za 2-3 týdny za venkovní teploty. Nejspíš má motor za vyšších teplot menší spotřebu.
respond
nahlásit
deleted user
number of posts
date of registration
Tuesday 12.05.2015 00:03, RE:
Dobrý den. Rychlostní index nezáleží na tom, zda je pneu letní či zimní. Dojíždět zimní pneu v létě lze, je ale nutné počítat s tím, že zimní pneumatika nemá za vyšších teplot takovou přilnavost, jako letní plášť. Prodlužuje se brzdná dráha a lze zaznamenat i vyšší spotřebu paliva.
respond
nahlásit
David V
number of posts2075
date of registration16.05.2007
Tuesday 12.05.2015 10:31, RE: Velký rozdíl ve spotřebě
Petr S posted by:
brin posted by:
Tak třeba já mám rozdíl ve spotřebě mezi zimními a letními celkem markantní. Se zimáky s fábií zřídka najedu přes 800 km na nádrž (42 l). S letňáky se mi rozsvítila rezerva při 860 km najetých a ještě tam stovka km je. Tak ten rozdíl asi celkem bude.
Ono to možná souvisí i s teplotou vzduchu. Zatím jezdím na zimních (měnit za letní budu tenhle čtvrtek) a jak se otepluje, tak mi spotřeba klesá a dojezd roste. Tlak pneu průběžně kontroluju cca 1x za 2-3 týdny za venkovní teploty. Nejspíš má motor za vyšších teplot menší spotřebu.


Motor má při vyšší teplotě nižší objemovou účinnost (ve stejném nasátém objemu je méně kyslíku) a má naopak spotřebu vyšší. Ideální by bylo do motoru nasávat ledový vzduch, který má nejnižší měrný objem a ještě dostatečně ochladí spolu s odpařujícím se palivem spalovací prostor. Ten vliv na spotřebu bude způsoben tlakem v pneumatikách. S klesající teplotou, klesá tlak v pneu a zvětšuje se rameno valivého odporu.
respond
nahlásit
Michal000
number of posts2
date of registration12.05.2015
Tuesday 12.05.2015 18:24, Doplnění
Nechtěl jsem tu svým dotazem ani tak vyvolat diskuzi na téma "používat zimní pneu v létě či ne". I když to je jistě také zajímavé téma.
Šlo mi o to, jestli platí v létě stejná pravidla ohledně možnosti snížení rychlostního indexu pro zimní pneu jako v zimě, nebo je to zákonem ošetřeno jinak. viz vyhláška 341/2002 sb.
"V případě použití zimních pneumatik (M+S) s nižší kategorií rychlosti, než je nejvyšší konstrukční rychlost vozidla,je nutno na tuto skutečnost upozornit dodatkovým označením formou nálepky, která musí být v zorném poli řidiče. Údaj na nálepce stanovuje nejvyšší přípustnou rychlost vozidla s namontovanými zimními pneumatikami, která nesmí být při provozu vozidla překročena."
Ale zřejmě to je možné stejně v zimě i v létě. Nikde jinde v uvedeném zákoně jsem omezení tohoto odstavce nenašel.
A teď do mě, neboť nejen, že chci provozovat zimní pneu v létě, ale ještě s nižším rychlostním indexem. A ano, opravdu s tímto autem jezdím kolem komína .
respond
nahlásit
brin
number of posts727
date of registration28.03.2011
Tuesday 12.05.2015 20:41, Problém?
Upřímně, mám dojem, že o něčem takovém neví ani policie. V životě jsem neslyšel, že by to někdo kontroloval. Teoreticky by mohl nastat problém při nehodě (vámi způsobené), případně by to mohli řešit na technické, ale spíš ne. Tohle je tak okrajová záležitost byrokracie, že to nikdo neřeší.
respond
nahlásit
Petr S
number of posts1250
date of registration28.11.2008
Tuesday 12.05.2015 22:48, RE: Velký rozdíl ve spotřebě
David V posted by:
Petr S posted by:
brin posted by:
Tak třeba já mám rozdíl ve spotřebě mezi zimními a letními celkem markantní. Se zimáky s fábií zřídka najedu přes 800 km na nádrž (42 l). S letňáky se mi rozsvítila rezerva při 860 km najetých a ještě tam stovka km je. Tak ten rozdíl asi celkem bude.
Ono to možná souvisí i s teplotou vzduchu. Zatím jezdím na zimních (měnit za letní budu tenhle čtvrtek) a jak se otepluje, tak mi spotřeba klesá a dojezd roste. Tlak pneu průběžně kontroluju cca 1x za 2-3 týdny za venkovní teploty. Nejspíš má motor za vyšších teplot menší spotřebu.
Motor má při vyšší teplotě nižší objemovou účinnost (ve stejném nasátém objemu je méně kyslíku) a má naopak spotřebu vyšší. Ideální by bylo do motoru nasávat ledový vzduch, který má nejnižší měrný objem a ještě dostatečně ochladí spolu s odpařujícím se palivem spalovací prostor. Ten vliv na spotřebu bude způsoben tlakem v pneumatikách. S klesající teplotou, klesá tlak v pneu a zvětšuje se rameno valivého odporu.


Tlak v pneu kontroluju pravidelně, max. cca 1x měsíčně. Možná se v létě pneumatiky jízdou víc přehřívají, protože se nemůžou ochlazovat tak rychle jako v zimě a tím pádem za jízdy mají vyšší tlak než v zimě za jízdy. Nebo je v létě řidší vzduch a klade autu trochu menší odpor. Ale jen výchozím tlakem pneu v klidu to nebude, protože jezdím pravidelně ke stejnému kompresoru tlak kontrolovat.

Když se podívám na dlouhodobou spotřebu u bývalého Yarise, tak v létě je rok co rok spotřeba v létě nižší o cca 0.5-0.7L http://www.spritmonitor.de/en/detail/370745.html Úplně to samé Verso: http://www.spritmonitor.de/en/detail/638966.html prosinec-únor 7,1, březen-květen 6,2. Vše na zimních pneu, tlak pneu průběžně kontrolovaný.
respond
nahlásit
Michal000
number of posts2
date of registration12.05.2015
Wednesday 13.05.2015 07:57, RE: Problém?
brin posted by:
Upřímně, mám dojem, že o něčem takovém neví ani policie. V životě jsem neslyšel, že by to někdo kontroloval. Teoreticky by mohl nastat problém při nehodě (vámi způsobené), případně by to mohli řešit na technické, ale spíš ne. Tohle je tak okrajová záležitost byrokracie, že to nikdo neřeší.


Bohužel na STK to byla první věc po které šli. Koupil jsem auto na úplně nových pneu, bohužel s nesprávným rychlostním indexem. Tedy, abych byl ještě o něco přesnější - auto má maximálku do 179km/h, index na pneu je T - 190km/h, ale výrobce auta z nějakého důvodu předepisuje rychlostní index H - do 210km/h. A STK řeší literu zákona a tedy kraviny místo podstatných věcí. Kdybych tam přijel na stejných gumách, ale zimních, bylo by vše v pořádku. Takže i tohle může být důvod, proč jezdí lidé na zimních v létě - a z příspěvků výše - teoreticky ohrožují bezpečnost provozu .
respond
nahlásit
David V
number of posts2075
date of registration16.05.2007
Wednesday 13.05.2015 08:11, RE: Problém?
Michal000 posted by:
brin posted by:
Upřímně, mám dojem, že o něčem takovém neví ani policie. V životě jsem neslyšel, že by to někdo kontroloval. Teoreticky by mohl nastat problém při nehodě (vámi způsobené), případně by to mohli řešit na technické, ale spíš ne. Tohle je tak okrajová záležitost byrokracie, že to nikdo neřeší.
Bohužel na STK to byla první věc po které šli. Koupil jsem auto na úplně nových pneu, bohužel s nesprávným rychlostním indexem. Tedy, abych byl ještě o něco přesnější - auto má maximálku do 179km/h, index na pneu je T - 190km/h, ale výrobce auta z nějakého důvodu předepisuje rychlostní index H - do 210km/h. A STK řeší literu zákona a tedy kraviny místo podstatných věcí. Kdybych tam přijel na stejných gumách, ale zimních, bylo by vše v pořádku. Takže i tohle může být důvod, proč jezdí lidé na zimních v létě - a z příspěvků výše - teoreticky ohrožují bezpečnost provozu .


Mám předepsaný rychlostní index V, takže letní jsou V a pro gumy s označením M+S mám rychlostní index snížen na Q (mám T). Domníval jsem se, že je pouze předpis mít pneumatiky M+S pouze mezi 1.11. a 1.4. při souvislé pokrývce sněhu/ledu nebo při počasí, kdy se to dá očekávat (což už je docela vágní).
Prostě do techničáku koukám na to co je předepsané pro pneu a ne, co si vyhodnotím sám. Na gumách se totiž v případě nehody umí pojišťovny pěkně točit.
Asi bych doporučil se pneu zbavit a koupit ty, co tam dle techničáku patří.
respond
nahlásit
David V
number of posts2075
date of registration16.05.2007
Wednesday 13.05.2015 08:15, RE: Velký rozdíl ve spotřebě
Petr S posted by:
David V posted by:
Petr S posted by:
brin posted by:
Tak třeba já mám rozdíl ve spotřebě mezi zimními a letními celkem markantní. Se zimáky s fábií zřídka najedu přes 800 km na nádrž (42 l). S letňáky se mi rozsvítila rezerva při 860 km najetých a ještě tam stovka km je. Tak ten rozdíl asi celkem bude.
Ono to možná souvisí i s teplotou vzduchu. Zatím jezdím na zimních (měnit za letní budu tenhle čtvrtek) a jak se otepluje, tak mi spotřeba klesá a dojezd roste. Tlak pneu průběžně kontroluju cca 1x za 2-3 týdny za venkovní teploty. Nejspíš má motor za vyšších teplot menší spotřebu.
Motor má při vyšší teplotě nižší objemovou účinnost (ve stejném nasátém objemu je méně kyslíku) a má naopak spotřebu vyšší. Ideální by bylo do motoru nasávat ledový vzduch, který má nejnižší měrný objem a ještě dostatečně ochladí spolu s odpařujícím se palivem spalovací prostor. Ten vliv na spotřebu bude způsoben tlakem v pneumatikách. S klesající teplotou, klesá tlak v pneu a zvětšuje se rameno valivého odporu.
Tlak v pneu kontroluju pravidelně, max. cca 1x měsíčně. Možná se v létě pneumatiky jízdou víc přehřívají, protože se nemůžou ochlazovat tak rychle jako v zimě a tím pádem za jízdy mají vyšší tlak než v zimě za jízdy. Nebo je v létě řidší vzduch a klade autu trochu menší odpor. Ale jen výchozím tlakem pneu v klidu to nebude, protože jezdím pravidelně ke stejnému kompresoru tlak kontrolovat.Když se podívám na dlouhodobou spotřebu u bývalého Yarise, tak v létě je rok co rok spotřeba v létě nižší o cca 0.5-0.7L http://www.spritmonitor.de/en/detail/370745.html Úplně to samé Verso: http://www.spritmonitor.de/en/detail/638966.html prosinec-únor 7,1, březen-květen 6,2. Vše na zimních pneu, tlak pneu průběžně kontrolovaný.


To je možné, pokud je tam podíl relativně krátkých tras, kdy se motor v zimě déle ohřívá a pak tu ztrátu už nedožene, tak spotřeba roste. Já jezdívám spíše dlouhé trasy a mám celoročně konstantní spotřebu. V létě něco přidá klima a v zimě ty delší jízdy se studeným motorem, takže se to +/- vyrovná.
respond
nahlásit


update
you watch this topic

stop watching this topic
Nahlásit nevhodný příspěvek
jméno a příjmení:
e-mail:
Toto oznámení je činěno ve smyslu čl. 16 nařízení EU č. 2022/2065, o jednotném trhu digitálních služeb a o změně směrnice 2000/31/ES (DSA).
Oznámení podávám, protože se domnívám, že příspěvek:
porušuje obecně závazný právní předpis
porušuje Všeobecné obchodní podmínky internetových stránek tipcars.com
Odesláním tohoto oznámení potvrzuji, že se v dobré víře domnívám, že informace a tvrzení v něm obsažené jsou přesné a úplné.


Copyright © EBM system k.s., 2005 – 2025, all rights reserved.